دستورالعمل های آیت الله بهاری همدانی (رحمة الله علیـه )
درچگونگی تحصیل تقوی ،ترک معاصی ،سلوک تدریجی وتقسیم اوقات
آنچه بـه جناب شیخ احمد لازم هست این هست که تأمل درستی نماید ببیند بنده هست یـاآزاد ،
اگر دید آزاد هست خودش مـی داند کـه هرکاری بخواهد د واگر دانست بنده هست ومولی
دارد ،سرخودنیست ،هرکاری د ،ولودستی حرکت دهد وازوی جهت آن سؤال خواهد
شد ،جواب درستی باید بگوید .
پس حتما سعیش درتحصیل رضای مولایش باشد ،اگر چه دیگران راضی برآن کار نباشند ،
ابداً وتحصیل رضای مولای حقیقی جل شأنـه نیست ،مگر درتحصیل تقوی .
وتحصیل تقوی محتاج بـه چند چیز:
1-پرهیز ازمعاصی
باید معاصی راتفصیلاًیـاد بگیرد ،هریک رادرمقام خود ترک نماید کـه ازجمله معاصی
است ترک واجبات ،پس حتما واجبات خود راهم بـه مقدار وسع وابتلابه آنـها یـاد گرفته
عمل نماید ،واین واضح است کـه بامعصیت کاری اسباب محبت ومعرفت نخواهد شد ،
اگر اسباب عداوت نباشد ،اگر شیخ احمد بگوید :من نمـی توانم ترک مصیت بالمرة
(یک مرتبه )م ،لابد واقع مـی شوم .
جواب اینست کـه بعد ازمعصیت مـی توانی توبه کنی ،کسی کـه توبه کرد ازگناه ،مثل
کسی است که گناه نکرده ،پس مأیوس ازاین خانـه نباید شد .
2-این کـه مـهماامکن پرهیز ازمکروهات هم داشته باشد ،به مستحبات بپردازد.
حتی المقدورچیزمکروه بـه نظرش حقیرنیـاید ،بگوید «کل مکروه جائز» بسا مـی شود
یک ترک مکروهی پیش مولی ازهمـه چیز مقربتر واقع خواهد بود ،یـااتیـان (بجا آوردن )
مستحب کوچکی واین بـه تأمل درعرفیـات ظاهر خواهد شد.
3-ترک مباحات هست درغیرمقدارلزوم وضرورت .
اگر چه شارع مقدس خیلی چیزها رامباح کرده به منظور اغنیـاء اما چون درباطن مـیل ندارد
بنده اومشغول بـه غیراوباشد ازاموردنیویـه ،اگرچه حرام نباشد ارتکاب بـه آنـها «اقتدابالنبیین
علیـهم السلام وتأسیـاًبالائمة الطیبین الطاهرین صلوات الله علیـهم اجمعین » اقتدابه انبیـاء و
تأسی بـه ا طاهرین .
4- ترک کند ماسوی الله راکه دردل خود غیر اوراراه ندهد
نیست دراوج دلم جزالف قامت یـار چه کنم حرف دگریـادنداد استادم
اگر جناب شیخ احمد بگوید با این ابتلاء بـه معاش وزن وبچه ورفیق ودوست چطور
مـی شود آدم ترک ماسوی الله د ودرقلبش غیر یـاداوچیزی نباشد ،این فرض بـه حسب
متعارف بعید است وشدنی نیست .
مـیگوییم :آن مقداری کـه توباید ترک کنی ،آن هراست کـه توراازیـاد اوجل شأنـه نگاه
دارد با آن شخص حتما به مقدارواجب وضرورت بیشتر محشورنباشی .
اماهرکه خدارابه یـاد توبیـاندازد ترک مجالست اوصحیح نیست .حضرت عیسی
(علی نبینا علیـه السلام )فرمودند :معاشرت کنید باکسانی کـه رؤیت آنـها خدارابه یـاد شما
مـی اندازد .
الحاصل طالب خدااگر صادق باشد ،باید انس خود رایواش یواش ازهمـه چیزببرد وهمواره
دریـاداوباشد ،مگر اشخاص راکه دراین جهت مطلوب بـه کارش بیـاید وآن هم بـه مقدار
لازمـه آن کار ،پس باآنـها بودن منافاتی بایـاد خدابودن ندارد ،
اگرشیخ احمد بگوید :اینـها حق هست ،ولیکن من بااین حال نمـی توانم بجا آورم .زیرا
شیـاطین انس وجن بـه دورمااحاطه کرده متصل وسوسه مـی کنند ،همـیشـه مانع اند وماهم
کناره یک مرتبه نمـی توانیم یم ،امرمعاش اختلال پیدامـی کند ،ازعهده خودمان هم بر
نمـی آییم ،تاکاربه کارکسی نداشته مشغول خودمان باشیم ،ماکجا این حرفها کجا .
جواب مـیگوییم :اگرامورآنی باشد همـین طوراست کـه مـی گویی ،ازاین هم بزرگ ترمثل
کوه بدواً به نظرآدم مـی آید کوچک نیست .لیکن اشکال دراین هست که تکلیف شاق
نکرده اند ،امور تدریجی هست ،پس همـین قدرکه تدریجی شد دیگر کاردرست مـی شود .
(مرحوم بهاری دراین جا سالک راازانزوا وعدم دخالت درامور زندگی نـهی کرده و
مـی فرماید آنچه مبغوض هست محبت عرضی هست ودوست داشتن دنیـا درمقابل خداست
نـه محبت طولی )پس برشیخ احمد لازم هست عمل بـه این ترتیب کـه مـی نویسم :
اولاً هرکاری دارد حتما اوقات خودراضایع نکند ،باید به منظور هرچیزی وقتی قراردهد ،
وقتی راباید وقت عبادت قرار دهد ،هیچ کاری درآن وقت غیر ازعبادت نکند ،وقتی را
وقتب معاش خود قراردهد ،ووقتی رارسیدگی به اموراهل وعیـال خودووقتی رابرای
خوروخواب خود قراردهد .ترتیب آنـها رابه هم نزند ،تاهمـه اوقات اوضایع نگردد .
مـهما امکن اول شب بخوابد ،باطهارت بخوابد ،ادعیـه مأثوره رابخواند ،خصوص
تسبیح حضرت صدیقه طاهره (س)را،وپیش ازصبح بیدارشود ،تابیدارشد سجده شکری
بجاآورد ،اگرخودش هم بیدارنمـی شود اسباب بیداری فراهم بیـاورد .
(تذکرة المتقین ص87)
خداوند همـه مارادرعمل بـه دستورات دین موفق بدارد
والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته
. ع مه لقا درسریال درچشم باد . ع مه لقا درسریال درچشم باد : ع مه لقا درسریال درچشم باد ، ع مه لقا درسریال درچشم باد[عرفان حقیقی درون اسلام ع مه لقا درسریال درچشم باد]
نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Wed, 12 Sep 2018 08:09:00 +0000